Tirsdag formiddag holder vi et jobinspirations kursus for Senior erhverv Hovestadens medlemmer.
Mads Hansen er i Senior Erhverv Hovedstaden kendt for at holde kurser i “Jobinspiration”. Disse kurser har fokus på at give jobsøgende, der er en del af foreningen, konkrete redskaber og motivation til at finde et job.
Han har blandt andet:
- Vejledt i at skrive ansøgninger, der skiller sig ud og fungerer som en salgstale.
- Fremhævet vigtigheden af at bruge et aktivt sprog.
- Undervist i, hvordan man kan bruge telefonsamtalen som en central del af jobsøgningen.
- Bidraget med en “provokerende” og energisk tilgang, der motiverer deltagerne.
Evalueringer af Mads’ s jobinspirations kurser:
(Materialet er taget fra kursisters anmeldelser af kursus, men er anonymiseret og, at Senior Erhverv Hovedstaden er bekendt med kursisternes navne, samt at tekstens indhold ikke er ændret, men i overensstemmelse med det, der er blevet fremsendt på e-mail til kursusholderen samt foreningens formand.)
Hvordan var processen?
For at få hele billedet med startede min ansøgningsproces før jeg mødte Mads Hansen
Den dag jeg modtog min fritstilling var der både en indre glæde og en bitterhed. Virksomheden fusionerede med en anden og det kostede mig jobbet.
Den indre glæde kom af, at jeg ikke skulle stå op kl 04 om morgenen for at tage toget kl 06 også ende ude på bøhlandet og indtage min arbejdsplads. 90 km hver vej i transport. Var blevet godt træt af 14 timers transporttid om ugen uden betaling.
Bitterheden over at jeg nu mistede mit arbejde og det var så nemt at jeg kunne erstattes så hurtigt uden videre forklaring.
Den første uge blev brugt til at sluge fritstillingspillen og det var blevet tid til at søge nyt job så man kunne undgå det økonomiske dagpengesystem og undgå at blive kaldt samfundsnasser.
Foran computeren begyndte jeg at læse en hver jobannonce og udskrev alle jobannoncer som passede til det jeg gerne ville lave.
Overstregning med tusser og farver af ord blev til en desperations metode for at komme igennem HR også ind til en jobsamtale med pågældende
Ansøgning og CV blev tjekket og læst igennem utallige gange til en perfektionistisk grad, at selv et komma ikke måtte stå forkert og enhver sætning som var blevet skrevet ind oste af jeg var den bedste kandidat til jobbet.
Da mailsene tiggede ind, kom det som en overraskelse at det ikke var en invitation men afslag på afslag jeg modtog.
Gentagende afslag! Min frustration var oppe i skyerne.
Jeg kunne ikke forstå hvad fravælgelsen kom af og her begyndte mine frustrationer at stige og selvtilliden begyndte at dykke i sådan grad at jeg mistede lysten til bare læse endnu en annonce nu når humøret var nede.
Tankerne snurrede og fordybelsen gik i gang med negativitet.
Mødet med Mads Hansen – en engel sendt fra himlen
Jeg googlede mig hovedsløst på hjemmesider som kunne hjælpe mig med at udarbejde endnu en perfekt ansøgning til den perfekte ansøgning som jo nu ikke var perfekt. Ellers ville jeg jo have været kaldt til samtale.
Med desperation med tankerne vrimlende, og tænkte at det var jo ikke kun var mig som var havnet i en jobløs situation.
Jeg stødte på en artikel og en anbefaling at Mads Hansen har en anderledes tilgang.
Nu havde jeg jo prøvet alle mine metoder.
Hvad kunne en gammel bæver som ham hjælpe mig med ? Han var pensionist så han var jo færdig med arbejdsmarkedet og levede godt af sin pension.
Pyt tænkte jeg. Lad os prøve med en erfaren herre som måske kan sende fornuft i min retning.
Mads Hansen hjalp mig med at gøre det på en anderledes måde og hans metode var ikke noget jeg havde prøvet før.
Jeg lyttede og han instruerede mig i ord for ord hvad jeg skulle sige og gøre.
Med øvelse blev jeg bedre.
Jeg kunne ikke forstå at den mand som var færdig med arbejdsmarkedet kunne finde ud at få folk i arbejde.
Men metoden virkede.
Jeg blev bedre og bedre og det lykkedes mig med hans metode at blive inviteret til 3 jobsamtaler inden for sammenlagt 4 dage.
Han var en engel sendt ned fra himlen til mig.
Efter dialog med ham, dygtiggjorde han mig til at kunne føre en samtale med kommende arbejdsgiver og besvarer de mest stillede spørgsmål som jo enhver arbejdsgiver gør
Det resulterede i at jeg fik et jobtilbud med højere løn og bedre vilkår hvilket jeg ikke kunne sige nej tak til.
Mads Hansens metode virkede og det hele handlede om at ændre sine metoder.
Som han jo også sagde engang. At gøre det samme igen og igen og forvente et andet resultat. Ja, det kommer jo ikke til at ske
Så den tilgang Mads Hansen har med at udarbejde en ansøgning virker, og at komme til samtale samt få jobbet
Det er han dygtig til og det anbefales kraftigt at tale med ham hvis man er jobsøgende og har behov for råd.
Tak til dig Mads Hansen.
Tak for et god gennemgang til, hvordan vi bedst griber vores jobsøgning an.
Hvad var godt?
Det var en meget konkret og direkte gennemgang af jobsøgningsprocessen og jeg gik derfra med nye indsigter selv om jeg har samlet en del op undervejs i min egen proces. Særligt skal vi (og jeg) blive bedre til at ringe op til ansættende leder inden vi søger stillingen for at motivation og målretning står knivskarpt. Det gør vi skiller os ud fra mængden og det lyser ud af ansøgningspakken.
Hvad var skidt?
Mads gjorde meget ud af at vise både teori og praksis. Det er jo godt. Men jeg synes der var alt for lidt tid til at få sparring på ens egen og de andre ansøgningspakker, hvilket jeg havde håbet på også skete. Noget af tiden blev det meget, hvordan Mads selv og helt konkret havde løst opgaven med at søge og det kunne godt være kortet lidt ned for at gøre plads til sparring.
Vil du anbefale til andre?
Ja det vil jeg helt sikkert. Hans levende og direkte tilgang til jobsøgningen er super relevant, hvis man sidder lidt fast eller stadig har meget at gøre for at LinkedIn, ansøgning, CV og interview før selve jobsøgningen fremstår så godt som muligt. Der var mange tips og råd undervejs, så det får helt sikkert min anbefaling.
Dagens eksklusive seance bød på en solid omgang ansøgningshåndværk – krydret med guldkorn, grin og et par Mads’ke provokationer.
Skuffende at vi ikke var flere – en masterclass i ansøgningsskrivning med Mads burde jo være fyldt til randen. Han holdt sig endda nogenlunde til emnet, hvilket i sig selv burde have været et tilløbsstykke!
Hvis du stadig starter dine ansøgninger med “Jeg søger hermed stillingen som…”, så er det tid til en overhaling.
Hvad gik godt:
“Jeg har haft en særdeles positiv oplevelse med Seniorgruppen, da de hjalp mig med at forberede mig til jobmessen.
Jeg skulle præsentere mig for 16 forskellige medicinalvirksomheder, og Mads var en uvurderlig støtte. Han guidede mig fremragende og udviklede sammen med mig en stærk præsentation og et godt sæt af spørgsmål til virksomhederne.
Jeg føler mig nu tryg og velforberedt til jobmessen og kan varmt anbefale Mads til andre kandidater, der skal til jobsamtale.”
Evaluering af kurset ‘Jobsøgning generelt’ med Mads Hansen:
Jeg har netop haft fornøjelsen, for første gang at deltage i Mads Hansens kursus om jobsøgning tirsdag den 17. sept. 2024, og jeg kan kun beskrive det som en fuldendt, inspirerende og yderst lærerig oplevelse. Mads formår som en virtous udi kunsten på kontant og suveræn vis at forvandle det komplekse landskab af jobsøgning til en overskuelig og håndgribelig proces. Hans omfattende erfaring og skarpe blik for detaljerne kombineret med hans karismatiske undervisningsstil gør ham til en formidabel formidler og underviser.
Hvad gik godt? Det var tydeligt fra starten, at Mads har en dybdegående indsigt i emnet. Han præsenterede hver fase af jobsøgningsprocessen med en sikkerhed og klarhed, der efterlod os alle med en følelse af kontrol og overblik. Fra udformningen af den målrettede ansøgning til at indvi os i pre-jobsamtalen, nemlig dét grænseoverskridende at ringe til kontaktpersonen/-personerne oplyst i jobopslaget og stille et par gode, relevante spørgsmål, så man bliver husket, og kommer ‘øverste i bunken’ – intet blev overset – ikke engang da Mads viste os en ansøgning/CV han selv tidligere havde udformet, hvor det blev tydeliggjort hvad man IKKE skulle gøre LOL . Mads gjorde desuden et fantastisk arbejde med at integrere moderne værktøjer som AI, hvilket virkelig føjede en banebrydende dimension til kurset.
Mads’ måde at tilpasse sig deltagerne på var også bemærkelsesværdig. Han lyttede opmærksomt til vores individuelle udfordringer og tilpassede indholdet, så det passede præcis til vores behov og niveauer. Dette er en underviser, der tydeligvis brænder for, at hver enkelt deltager skal have maksimalt udbytte af kurset – og det kan mærkes!
Hvad gik mindre godt? Ærligt talt var der meget lidt at sætte en finger på.
Anbefaling: Jeg kan varmt anbefale Mads Hansens kursus om jobsøgning til enhver, der ønsker at optimere deres jobsøgningsproces. Det er tydeligt, at Mads er en sand mester inden for sit felt, og hans passion for at hjælpe os videre på vores jobrejse er uvurderlig. Jeg er overbevist om, at alle, der deltager i hans kurser, vil forlade dem med en følelse af fornyet motivation og en klar plan for deres næste skridt.
Evaluering af jobinspirationstips ved Mads
Kære Mads (og Ulf)
Tak for i går. Det var en sand fornøjelse at lære dig bedre at kende og blive klogere på, hvordan jeg, ved at blive mere målrettet i mine ansøgninger og mit CV, kan forbedre mine chancer for at komme til samtale på en stilling. Du gjorde det også meget klart for mig og de andre omkring bordet, og hvor vigtigt det er at ringe til virksomheden og spørge ind til stillingen, som man er interesseret i for derefter at kunne skrive en meget mere målrettet ansøgning og CV. Din engagerede, nærværende og strukturerede måde at formidle på var meget inspirerende. Med sikker hånd og godt humør opfordrede du os til at kigge på og forholde os til ansøgningens forskellige faser – hvad der er vigtigt at få med og hvad der helst ikke skal med!
At finde hoved og hale i hele det her ansøgningsræs for at få foden inden for arbejdsmarkedet igen er noget af en kunst – og jeg synes ikke, at det bliver nemmere med alderen. Man kan hurtigt føle sig modløs og tabt bag en vogn i forsøget på forstå i de nye teknologier, og ikke mindst, hvordan man skal gribe ansøgningsprocessen an. Nettet bugner med tips og gode råd, ansøgnings- og CV skabeloner, artikler og ny teknologi til at skrive CV og ansøgninger, men hvad skal jeg vælge?
Der er jo ikke kun én måde at gribe ansøgningen an på. Hvad er egentlig essensen i ansøgningsprocessen? Hvordan får jeg overblikket over, hvad jeg skal gøre?
På jobinspirations kurset ved Mads fik jeg for første gang fat i essensen af jobansøgningen, og hvad det vil sige at målrette sin ansøgning og sit CV. Jeg har før været på såkaldte inspirationsmøder ang. jobansøgning, hvor jeg bagefter har siddet med underviserens PowerPoint præsentation og tænkt, at jeg egentlig ikke var blevet klogere. Mads har meget få og konkrete eksempler, som han gerne deler ud af og som du bagefter kan hente inspiration fra. Dukker der flere spørgsmål op eller er jeg i tvivl om, at jeg har fået det hele med, så tager jeg blot på kurset tirsdagen efter.
Da jeg meldte mig ind i Senior Erhverv Hovedstaden for bare 14 dage siden, var jeg noget skeptisk over, om denne organisation overhovedet var noget for mig! Kunne Senior Erhverv lære mig noget? Og svaret er klart JA! Jeg er blevet mødt af meget dedikerede og engagerede mennesker, som alle er frivillige i Senior Erhverv og som gør deres bedste for at hjælpe og støtte i forsøget på at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
En anden ting, som også har slået mig, er følelsen af et ”seniorfællesskab”. At være kommet i et fællesskab, hvor vi alle har været mange år på arbejdsmarkedet og kommer med meget forskellige erfaring i rygsækken. Jeg har ikke tidligere stødt på andre (næsten gratis) ”senior-fællesskaber”. Jeg tror på, at det gør meget for motivationen, at vi kan ”sparre os” i hinanden, fordi vi er et andet sted i livet end folk under 50+ er.
Tanken slår mig, at hvis regeringen virkelig mener, at de gerne vil have den ældre generation ud på arbejdsmarkedet, så burde de støtte mere op omkring denne frivillige organisation som Senior Erhverv er, og som gør et meget stort arbejde med at forsøge at få folk over 50+ tilbage i arbejdsstyrken. Erhvervslivet siger det, at der er mangel på arbejdskraft, men der er desværre stadig i rigtig mange virksomheder større fokus på fødselsdatoen end på de reelle kvalifikationer, når en stilling skal besættes. Det er ærgerligt for os alle sammen. Ja, for hele samfundet at vi endnu ikke kan finde ud af få den side diversiteten ordentlig integreret i erhvervslivet.
PS. jeg er lige blevet ringet op af Boligsiden, som gerne vil se mig til at samtale på fredag kl. 10 Yes, Yes, Yes – så må der gerne krydses fingre!
Evaluering af dagens møde med Mads Hansen: Lidt af hvert
Hvad gik godt?
Dagens seance blev en intens dybdegående gennemgang! Vi tog en tour de force i jobansøgningens ædle kunst og fik vendt Mads’ præsentation som han gav til Jobcenter København dagen før. En lille, sjov tilføjelse var, at vi også fik en snigpremiere på én af Mads’ egne ansøgninger. Her blev der nørdet i opbygning, stil og overskuelighed i både CV’er og ansøgninger, og Mads delte flittigt ud af både egne erfaringer og fif. Undervejs kom vi også ind på et lidt tungere emne – nemlig aldersdiskrimination – inspireret af dagens artikel i Berlingske. Her havde headhunter Peter Kirkebye givet en opsang til arbejdsgivere, der stadig vælger kandidater fra på grund af deres alder. Tankevækkende når en arbejdsgiver direkte beder om “…en kandidat mellem 35 og 42 – og helst gerne Senior…”, men også noget, vi kan afspejle positivt i en skarp og opdateret ansøgning og CV.
Hvad gik mindre godt?
Man kunne måske savne lidt mere leben og flere stemmer, men omvendt var det også en luksus at få Mads’ udelte opmærksomhed i fuld fokus.
Anbefaling:
En én-til-én med Mads er bestemt ikke for tøsedrenge – man får hele pakken, uden filter og med fuld pedal! Hvis du får chancen, så hop endelig på og nyd at blive guidet direkte gennem jobsøgningsjunglen med både indsigt og kække kommentarer. Mads har en god håndfuld erfaringer og tips, der gør enhver ansøgning en tand skarpere – og så bliver det jo ikke bedre!
‘Jeg har deltaget i Mads’ workshop om kompetenceafklaring. Det var en stor fornøjelse at deltage, da workshoppen ikke bare var på et godt teoretisk niveau, men også blev tilpasset løbende efter mine ønsker og behov. Det kendetegner en nærværende, empatisk og professionel underviser løbende at kunne tilpasse stoffet til modtageren, og det kunne Mads.
Det er tydeligt, at Mads’ store erhvervserfaring, indlevelsesevne og -vilje overfor modtageren bevirker et stort løft for denne type workshop. Stort tak for det.
Eneste kritikpunkt er, at der burde være afsat mere tid – fx en workshop en anden dag efter noget hjemmearbejde – til at udføre øvelserne dybdegående i praksis, så man er helt på plads med det og klar til at bruge det i jobsøgningen. Så praktikken er med, ellers kan den hurtigt blive glemt igen.
Jeg anbefaler varmt alle jobsøgende medlemmer at deltage i workshoppen hos SEH så tidligt i deres forløb som muligt. Det kan meget vel gøre udslaget i jobsøgningen. Vi er meget heldige, at dette gode tilbud findes i SEH, og at der er frivillige og motiverede kræfter, som investerer deres fritid i at hjælpe medlemmerne med at komme godt videre i job. 1000 tak for det, det er højt værdsat.’
Hermed evaluering af dagens kursus med temaet ’Forbered jobsamtalen. Hvad kan jeg bruge AI (kunstig intelligens) til her?’
Hvad gik godt?
Gentagelse fremmer forståelsen – det virker også her, fordi man alligevel får både gentaget de vigtige pointer, men det giver også hele tiden nye aha-oplevelser. Og det har været godt på kurset i dag. F.eks. den med ansøgningens opbygningen og det at samtalen med kontaktpersonen næsten skriver ansøgningen selv.
Også god fremgangsmåde med at spørge ChatGPT om, hvad den afdeling, man søger i, er kendt for! Og så fik jeg fremgangsmåden til CV’et meget mere på plads i dag – godt!
Hvad gik mindre godt?
Det er lidt forvirrende, hvor værdiløs annoncen er, afhængig af arbejdspladsens art. Som jeg prøvede at spørge ind til, er der jo forskel på en annonce fra et større firma/organisation, hvor det er HR-afd., der har skrevet den, og så en mindre SMV, hvor der måske slet ikke er en HR-afd., men hvor det derfor er arbejdsgiver selv, der skriver annoncen. Det er måske meget usædvanligt…. men det fik jeg ikke helt svar på. Ellers var det fint i dag.
Anbefale:
Ja, dagens kursus var godt, jeg kan fint anbefale det til andre!
Hermed evaluering af dagens kursus med temaet ’Jobsamtalen’.
Hvad gik godt?
Gode pointer til telefoniske henvendelser og alt det man ikke lige tænker over ved selve samtalen, fx at man skal sige personens navn, og det var virkelig godt, at få tips til 4-punkts strategien, når man bliver spurgt om svagheder eller fiaskoer. Også var det godt, at man lige skal spørge om kontaktpersonen har tid, når man indleder en telefonisk henvendelse på en annonce. Det har jeg ikke lige tænkt over.
Og så synes jeg stadig, at Mads har vægt i sine argumenter, som gør det mere overbevisende.
Hvad gik mindre godt?
Videoerne om hvad man skal svare på svage punkter, var ikke særlig gode. Rådgiveren snakkede hektisk og var anstrengende at høre på. Og på den ene video var der totalt forstyrrende og unødvendig høj musik lagt ind over. Og så: Det er fint med video, men kunne man ikke finde noget på dansk – ikke fordi jeg ikke kan engelsk, men det kunne være meget godt at få det i en dansk kontekst, netop fordi der er kommunikative normer og koder, der kan være forskellige fra engelsk og dansk. Og selve stilen var meget amerikansk.
Gennemgangen af de mange punkter til sidst, havde vi for lidt tid til. Der går meget tid med snak, hvor man måske kunne komme videre i teksten lidt hurtigere.
Anbefale: Ja, jeg vil stadig godt anbefale kurset, fordi man får sat nogle ting på plads mht., hvad der er vigtigt at sige under samtalen.
